Zachęcam do przeczytania tego scenariusza. Scenariusz sytuacji edukacyjnej z wykorzystaniem technik C. Freineta – doświadczenia poszukujące w grupie 3-4 latki
Temat: ,,Bawimy się z mamą” – zabawy badawcze z wykorzystaniem surowców wtórnych. Cel główny: -Inspirowanie twórczej aktywności dzieci poprzez stosowanie techniki C. Freineta - doświadczenia poszukujące. -Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań Cele operacyjne: Dziecko: - dokonuje wyboru - przedstawia własne pomysły - rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory - porównuje przedmioty, - wypowiada się na temat tego, co widzi przez lornetkę - oczekuje na swoją kolej - odróżnia dźwięk głośny i cichy - zdejmuje i zakłada kapcie - chodzi na palcach i na piętach omijając przeszkody
Metody: praktycznego działania, słowna, technika doświadczeń poszukujących C. Freineta, Formy: praca z całą grupą, w grupach, indywidualna Pomoce: rolki po papierze toaletowym( część pomalowana podstawowymi kolorami przez dzieci w ranku), ramki wycięte z tekturki- małe i duże, serwetki papierowe, płyty CD, spinacze, farby,
DZIAŁANIA DZIECI I NAUCZYCIELA
1.Wprowadzenie - rozmowa na temat ulubionych zabaw z rodzicami 2. Inspiracje - zaproszenie do zabawy z rolkami po papierze toaletowym (każde dziecko wybiera kolor rolki, nazywa go) - ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem rolek i papierowych serwetek ( dziecko dobiera taki sam kolor serwetki jak rolki - propozycje dzieci na sposoby wykorzystania kolorowych rolek - zabawa rytmiczna z wykorzystaniem instrumentu muzycznego(na cichy dźwięk – rolka stoi, na głośny -wycieczka - zaproszenie do spaceru przy spokojnej melodii- oglądanie otoczenia przez lornetki ( dwie rolki spięte spinaczem), dziecko opowiada co widzi - zabawy okienkami (dziecko wybiera ramkę) - porównuje wielkość - zabawy ramkami wg pomysłu dzieci - dzieci układają ramki w odpowiednim rzędzie (małe lub duże) - przechodzenie po drabinie – spacer bez kapci na palcach i na piętach po ramkach - grupowe układanie kompozycji z ramek i z rolek 3. Zakończenie – praca plastyczna – malowanie w grupach tekturowych ramek w celu wykorzystania ich do wykonania obrazka dla mamy.
Opracowała mgr Aneta Jonak |